Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(126)
Forma i typ
Książki
(124)
Publikacje naukowe
(93)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Poezja
(2)
Publikacje informacyjne
(2)
Proza
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(110)
nieokreślona
(10)
tylko na miejscu
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(112)
Biblioteka Austriacka
(4)
Biblioteka Obcojęzyczna
(1)
Czytelnia BG
(4)
Dział Informacji
(1)
Biblioteka Muzyczna
(2)
Autor
Hendrykowski Marek (1948- )
(3)
Bednarczuk Arkadiusz (1969- )
(2)
Charchalis Wojciech (1970- )
(2)
Gawarecka Anna
(2)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(2)
Gulczyńska Anna
(2)
Jankowiak Barbara (pedagog)
(2)
Krawiecka Ewa
(2)
Matysiak-Błaszczyk Agata
(2)
Melosik Zbyszko (1956- )
(2)
Miazek-Męczyńska Monika
(2)
Mikołajczak Aleksander Wojciech (1957- )
(2)
Nowakowski Jacek (1968- )
(2)
Piorunek Magdalena
(2)
Segiet Katarzyna
(2)
Szulc Magdalena (socjolog)
(2)
Słupska Kamila
(2)
Wesołowska Elżbieta (1953- )
(2)
Wąsowska Ewa
(2)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(2)
Abdalla Michael (1952- )
(1)
Azoulai Juliette (1983- )
(1)
Baer Magdalena
(1)
Bakiera Lucyna
(1)
Balcerzan Edward (1937- )
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Bardach Juliusz (1914-2010)
(1)
Baum Ewa (medycyna)
(1)
Bednarek Magdalena (1984- )
(1)
Bloch Natalia
(1)
Borowczyk Jerzy (1968- )
(1)
Boroń Aleksandra
(1)
Brenk Mikołaj
(1)
Bryce James Bryce (1838-1922)
(1)
Buchnat Marzena
(1)
Burszta Wojciech J. (1957-2021)
(1)
Choiński Adam (1951- )
(1)
Chojecka Jana
(1)
Christine de Pisan (ok. 1364-ok. 1430)
(1)
Christoph Monika
(1)
Chrząstowska Małgorzata (1966- )
(1)
Cofta Szczepan (1964- )
(1)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(1)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(1)
Czekalski Stanisław (historyk sztuki)
(1)
Denka Andrzej
(1)
Dolata Dorota Anna
(1)
Domiter Marcin
(1)
Drozdowicz Zbigniew (1948- )
(1)
Dymczyk Rafał
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Dziubata-Smykowska Karolina
(1)
Fabiś Piotr
(1)
Fieguth Rolf (1941- )
(1)
Fiłonowicz Adrianna
(1)
Frankowska Violetta
(1)
Fukuzawa Yukichi (1835-1901)
(1)
Gajda Krzysztof (1972- )
(1)
Gajewska Elżbieta (filolog)
(1)
Garda Małgorzata
(1)
Gerecka-Żołyńska Anna (1969- )
(1)
Godek Lidia
(1)
Gregori i Gomis Alfons
(1)
Grzegorczyk Anna
(1)
Grzywacz Małgorzata (1962- )
(1)
Grądziel-Wójcik Joanna (1971- )
(1)
Gulczyńska Justyna (pedagog)
(1)
Gumper Małgorzata
(1)
Głębocki Bohdan
(1)
Hamerski Wojciech (1979- )
(1)
Hauser Przemysław (1942- )
(1)
Hendrykowska Małgorzata (1952- )
(1)
Husti-Laboye Carmen (1980- )
(1)
Iwanicka Agnieszka
(1)
Jabłoński Sławomir (1972- )
(1)
Jacyna-Onyszkiewicz Zbigniew (1944- )
(1)
Janachowska-Budych Marta
(1)
Jarnecki Michał (1960- )
(1)
Jeszke Jaromir (1954- )
(1)
Juńczyk Tomasz
(1)
Jęcz Jadwiga (1988- )
(1)
Kacprzak Alicja
(1)
Kanclerz Bożena
(1)
Kaniewska Bogumiła
(1)
Karasińska Marta
(1)
Karaszewska Hanna (pedagog)
(1)
Karaśkiewicz Małgorzata
(1)
Kaszyński Stefan H. (1941- )
(1)
Kic-Drgas Joanna
(1)
Kiepuszewski Łukasz
(1)
Klichowski Michał
(1)
Kozyr-Kowalski Stanisław (1936-2004)
(1)
Kołaczkowski Bartosz
(1)
Krajewski Marek (1969- )
(1)
Kraskowska Ewa (1954- )
(1)
Krauze-Sikorska Hanna
(1)
Krawczak Michał
(1)
Krzyżaniak Wojciech
(1)
Kwiatkowska Agnieszka (filolog)
(1)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria (1956- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(76)
2010 - 2019
(32)
2000 - 2009
(10)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(94)
1901-2000
(6)
1801-1900
(2)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1401-1500
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(124)
Australia
(1)
Język
polski
(118)
niemiecki
(3)
Odbiorca
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele języków
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Urzędnicy
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Literatura francuska
(1)
Literatura łacińska
(1)
Temat
Tematy i motywy
(22)
Literatura polska
(10)
Wpływ i recepcja
(9)
Kształcenie
(7)
Kobieta
(6)
Kultura
(5)
Dzieci
(4)
Język polski
(4)
Literatura francuska
(4)
Uczniowie
(4)
Epidemie
(3)
Literatura
(3)
Literatura angielska
(3)
Literatura austriacka
(3)
Metodologia
(3)
Nauki przyrodnicze
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Podróże
(3)
Rynek pracy
(3)
Science fiction
(3)
Świadomość społeczna
(3)
Adaptacja filmowa
(2)
Analiza i interpretacja
(2)
Antropologia społeczna
(2)
Bajki i baśnie
(2)
COVID-19
(2)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(2)
Dojrzewanie
(2)
Dzieciństwo
(2)
Fantastyka
(2)
Feminizm
(2)
Film
(2)
Film amerykański
(2)
Film polski
(2)
Folklor
(2)
Gender
(2)
Gimnazja
(2)
Historia sztuki
(2)
Internet
(2)
Język niemiecki
(2)
Komparatystyka
(2)
Kosmologia
(2)
Literatura amerykańska
(2)
Literatura chorwacka
(2)
Literatura kobieca
(2)
Literatura rosyjska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Macierzyństwo
(2)
Moda
(2)
Nacjonalizm
(2)
Nastolatki
(2)
Natura
(2)
Nauczanie
(2)
Nauki humanistyczne
(2)
Odpowiedzialność
(2)
Opieka nad dziećmi
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Pisarze austriaccy
(2)
Powstanie wielkopolskie (1918-1919)
(2)
Praca
(2)
Pracownicy naukowi
(2)
Problemy społeczne
(2)
Proza
(2)
Przyroda
(2)
Publicystyka
(2)
Rozwój psychiczny
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Seksualność
(2)
Socjologia
(2)
Spostrzeganie
(2)
Społeczeństwo obywatelskie
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Tolkien, J. R. R. (1892-1973)
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Tożsamość zawodowa
(2)
Uczeni
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Żydzi
(2)
"Video Kontakt"
(1)
Abramović, Marina (1946- )
(1)
Agresywność
(1)
Aksjologia
(1)
Aksjologia lingwistyczna
(1)
Aktywizm społeczny
(1)
Alkoholizm w rodzinie
(1)
Antysemityzm
(1)
Artyści serbscy
(1)
Asertywność
(1)
Astrologia
(1)
Astronomia
(1)
Asyryjczycy (lud współczesny)
(1)
Audi e-tron Grand Tour
(1)
Awans społeczny
(1)
Badania etnologiczne
(1)
Badania jakościowe
(1)
Bal, Mieke (1946- )
(1)
Temat: dzieło
A.I.: Artificial Intelligence (film)
(1)
Cité des dames
(1)
Iter Romanum
(1)
Livro do desassossego por Bernardo Soares
(1)
O religii poczciwych ludzi
(1)
Thomas l'obscur
(1)
Voyage dans la lune (film)
(1)
Völsunga saga
(1)
Wesele biskupiańskie (widowisko)
(1)
Wesele przyprostyńskie (widowisko)
(1)
Wesele szamotulskie (widowisko)
(1)
Temat: czas
2001-
(58)
1901-2000
(50)
1801-1900
(21)
1945-1989
(14)
1989-2000
(13)
1701-1800
(10)
1918-1939
(10)
1601-1700
(7)
1939-1945
(6)
1501-1600
(5)
1401-1500
(3)
1914-1918
(3)
1901-1914
(2)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1901-
(1)
1989-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(25)
Niemcy
(4)
Świat
(3)
Jugosławia
(2)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(2)
Afryka
(1)
Australia
(1)
Austria
(1)
Azja
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Goli otok (Chorwacja ; wyspa)
(1)
Hiszpania
(1)
Indie
(1)
Irak
(1)
Iran
(1)
Japonia
(1)
Jeziora Plitwickie (Chorwacja)
(1)
Katalonia (Hiszpania ; wspólnota autonomiczna)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Prusy
(1)
RFN
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Trójjedyne Królestwo Chorwacji, Slawonii i Dalmacji (1868-1918)
(1)
Turcja (część wschodnia)
(1)
Ukraina
(1)
Wielkopolska
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Włochy
(1)
Włochy (część północna)
(1)
Gatunek
Monografia
(32)
Opracowanie
(32)
Praca zbiorowa
(27)
Materiały konferencyjne
(8)
Raport z badań
(8)
Antologia
(4)
Esej
(4)
Edycja krytyczna
(3)
Podręcznik
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Biografia
(1)
Elegia
(1)
Felieton
(1)
Katalog zabytków
(1)
Księga abstraktów
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
List otwarty
(1)
Listy
(1)
Miscellanea
(1)
Przysłowia
(1)
Publicystyka
(1)
Recenzja literacka
(1)
Relacja z podróży
(1)
Romans alegoryczny
(1)
Słownik tematyczny
(1)
Wiersze
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(32)
Historia
(31)
Edukacja i pedagogika
(25)
Socjologia i społeczeństwo
(25)
Kultura i sztuka
(24)
Etnologia i antropologia kulturowa
(12)
Psychologia
(10)
Językoznawstwo
(6)
Nauka i badania
(6)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(6)
Media i komunikacja społeczna
(5)
Filozofia i etyka
(3)
Geografia i nauki o Ziemi
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Religia i duchowość
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Matematyka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
126 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Filologia Romańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8187 ; nr 80)
Przyjęta nazwa autora: Carmen Husti-Laboye.
Bibliografia na stronach 157-167.
Część prac w przekładzie z języka francuskiego.
W dziewiętnastym wieku odkrycia naukowców rezonują nie tylko w zamkniętych ścianach laboratoriów i akademii, ale również w przestrzeni literackiej i społecznej. Zmieniają sposób przedstawiania życia i człowieka w literaturze: od tej pory możliwe jest snucie rozważań o prapoczątkach życia, dalekich przodkach ludzi oraz gatunkach, które zastąpią człowieka w toku biologicznej ewolucji. Niniejsza książka ma pomóc przybliżyć polskiemu czytelnikowi te nieoczywiste związki między literaturą i przyrodoznawstwem w dziewiętnastowiecznej Francji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379085 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drzewostan słowiański / redakcja naukowa Magdalena Baer. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. - 344 strony : fotografie, ilustracje, tabele, wykresy ; 25 cm.
(Seria Filologia Słowiańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1429-7612 ; nr 51)
Materiały z II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu: Humanistyka w Przyrodzie - Przyroda w Humanistyce, 15.10.2019.
Bibliografie, netografie przy pracach.
Współfinansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Część prac w języku angielskim, bułgarskim i chorwackim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach. Tekst chorwacki w alfabecie łacińskim.
Ludzie byli i są zafascynowani drzewami, dawniej uważali je za uosobienie bóstw, wierzyli w ich nadprzyrodzone moce, a lasy będące skupiskami drzew w większej liczbie budziły grozę, ale też dawały pożywienie, schronienie i opał, co wielokrotnie pozwalało przetrwać trudne okresy historyczne lub klimatyczne. Dziś także drzewa i lasy są obecne w świadomości językowej i kulturowej ludzkości. Głównie to właśnie drzewom nadąjemy miano pomników przyrody, ceniąc ich długowieczność i ważność dla danej społeczności. Drewno pozyskiwane z drzew stało się materiałem, który znacznie przyczynił się do rozwoju kultury, np. jako budulec, ale też jako główny składnik papieru z celulozy produkowanego na masową skalę od XIX wieku, co sprawiło, że przechowywanie, przekazywanie i przetwarzanie większych ilości informacji doprowadziło jak w czasach historycznych do ponownego skoku w rozwoju nauki, gospodarki a zwłaszcza kultury w XX wieku, czyniąc je bardziej dostępnymi dla przeciętnego mieszkańca ziemskiego globu. Słowianie na przestrzeni wieków szczególnie blisko byli związani z przyrodą, więc obecność motywów powiązanych z drzewami i lasem w językach, literaturach i kulturach narodów słowiańskich jest silnie zaakcentowana. Drzewostan słowiański jako tytuł jest tutaj rozumiany w dwojaki sposób: termin wywodzący się z nauk leśnych, mówiący o wzajemnym oddziaływaniu na siebie drzew znajdujących się na pewnym obszarze (w rozumieniu metaforycznym: oddziaływanie drzew na język, literaturę i kulturę narodów słowiańskich), ale także w drugim znaczeniu, które odnosi się do postrzegania drzew historycznie i współcześnie przez człowieka - twórcę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 367065 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ISSN 1898-0473 ; nr 18)
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach.
Finansowanie: Wydział Psychologii i Kognitywistyki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Spektrum poruszanej w książce problematyki jest szerokie, a zaproponowane ujęcia nie odwołują się do spójnego paradygmatu. Autorzy podejmują próbę integrowania wiedzy, aczkolwiek na ten moment są na etapie swoistej kwerendy. Wydaje się bowiem, że dotychczas polityka rodzinna, która za pomocą regulacji prawnych ingeruje w życie rodzinne (np. poprzez system zasiłków, podatków, urlopów wychowawczych) jest bardziej uzależniona od układów politycznych i nie stanowi wystarczającego wsparcia dorosłych w rolach rodzicielskich.
Obok postulatów, aby zwiększać udział państwa w działaniach na rzecz prokreacji i wychowania dzieci, konieczne jest kształtowanie świadomości dorosłych dotyczącej ich potencjału rozwojowego wynikającego z rodzicielstwa. Jak zauważa G. Scott Wooding współczesne rodzicielstwo, realizowane pomiędzy różnymi zobowiązaniami, wymaga pomocy tak, aby dorośli nauczyli się dawać dzieciom to, czego one potrzebują najbardziej – czasu i uwagi rodziców. Dostrzeżenie współzależności rozwoju rodziców i ich potomstwa zobowiązuje profesjonalistów do poszukiwania czynników optymalizujących funkcjonowanie dorosłych i ich dzieci.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364251 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8217 ; nr 141)
Indeks.
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 337065 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Centrum Badań im. Edyty Stein)
(Filozofia i Logika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4246 ; nr 138)
Na stronie tytułowej błędne miejsce wydania, prawidłowe: Poznań.
Współfinansowanie: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego (Poznań), Szpital Kliniczny Przemienienia Pańskiego Uniwersytetu Medycznego (Poznań), Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Głównym zagadnieniem podejmowanym w ramach tomu jest fenomen paidei czyli wzorca doskonałości człowieka, do którego należało dążyć w procesie kształtowania jednostki - odczytywany w dwóch szczególnych kontekstach: po pierwsze, doświadczenia pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, po drugie zaś - obserwowanej współcześnie ekspansji technologii komunikacyjno-informacyjnych, które przejmują funkcję dawnych osobowych wzorów i instytucjonalnych strategii wychowawczych. Tym samym tytułowe „czasy zarazy” należy odczytywać nie tylko dosłownie, ale także - a może przede wszystkim - metaforycznie, jako kondycję współczesnego człowieka.
Doświadczenie historyczne wskazuje wszelako, że czasy kryzysu mogą nieść w sobie zalążek nadziei, prowadzić ku przebudzeniu, odnowie, lepszemu jutru. „Koronakryzys” obnażył wiele aspektów natury ludzkiej w całej jej szlachetnym, a także ułomnym wymiarze, zmienił oblicze codzienności, wprowadzając nowe formy funkcjonowania społecznego i kontaktów międzyludzkich. Cóż zatem możemy zrobić, by uniknąć zagrożeń, które sprowadziła na nas pandemia Covid-19, a dostrzec szanse, które się z nią wiążą, i umieć je wykorzystać? - to naczelne pytanie, jakie zadają Autorzy, zastanawiając się nie tylko nad tym, jak nauczać podczas pandemii, ale też - a może przede wszystkim - czy pandemia może nas czegoś nauczyć, ukształtować, otworzyć na niedostrzegane dotąd obszary egzystencji i duchowości?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383019 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Pandemia zaktualizowała problemy, o których sądziliśmy, że przeszły już do przeszłości. Ukazała kruchość naszej egzystencji i ułudę bezpieczeństwa, które gwarantuje technologia. Zapewne szereg procesów, które zachodzą w czasie pandemii, będzie miało znaczący wpływ na naszą przyszłość. Zdominowanie dyskursu o pandemii przez nauki medyczne, co jest zrozumiałe w świetle zagrożenia zdrowia i życia, jakie ona ze sobą niesie, stwarza wrażenie, że humanistyka jest bezradna. Niniejszą książką próbujemy temu zaprzeczyć; na pracę składają się teksty, które z pozycji humanistyki przedstawiają i interpretują przykłady kulturowych reakcji na pandemię covid-19. Nie jest to zatem praca o wirusie i chorobie, którą wywołuje a raczej zbiór relacji na temat człowieka i jego kultury rozumianej jako narzędzie oswajania z tym co nowe, inne i często (jak w tym wypadku) przerażające.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374350 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8217 ; nr 238)
Bibliografie, netografie przy rozdziałach i wstępie.
Współfinansowanie: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Multidyscyplinarny zbiór studiów z dwóch różnych dziedzin nauk humanistycznych – historii i historii sztuki. Zaprezentowane zostały w tomie różne kwestie. Są to spory i problemy z pamięcią w Europie Wschodniej, fenomen krypty Czartoryskich w Sieniawie, jednej z najważniejszych, a mało znanych szerszej opinii polskich nekropolii, architektoniczne formy i wyrazy pamięci w starożytnym Rzymie oraz polskiej przestrzeni publicznej jako miejsca pamięci. Są to studia przypadków z różnych epok, nieroszczące sobie do ostateczności osądu. Łączy te historie i przypadki tematyka kultury pamięci, polityki historycznej i szeroko pojętej pamięci o przeszłości, ale też i wykluczenia z jej obrębu. Stąd też i geneza tytułu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360622 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Polska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8179 ; nr 223)
Bibliografia na stronach 272-289. Indeks.
Finansowanie: Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Bajka należy do najstarszych form narracyjnych, a wątki bajkowe – do najmocniej rozpowszechnionych. Jej wpływ można odnaleźć także w najnowszej literaturze niefantastycznej adresowanej do dorosłych odbiorców – i tę przestrzeń eksploruje niniejsza monografia, równocześnie sytuując ją wobec wcześniejszej polskiej tradycji, współczesnej kultury popularnej oraz literatury dla dzieci. Narracja, wątki fabularne oraz postacie to trzy podstawowe elementy, za sprawą których bajka uobecniania się we współczesnej polskiej epice. W prozie M. Sieniewicza, A. Nasiłowskiej, J. Dukaja, I. Karpowicza, O. Tokarczuk, K. Kofty, B. Butenki i innych są one tyleż odtwarzane, co przekształcane. Zjawiska takie jak: bajkosfera, retelling, prze-pisywanie i antybaśń są w książce niejednokrotnie przywoływane, a ich granice – redefiniowane. Przemiany ustrojowe 1989 roku zwolniły bajkę z funkcji mowy ezopowej, a otwarcie granic sprzyjało inspiracjom feministycznym i popkulturowym. Nie oznacza to jednak, by gry z bajkową tradycją miały obecnie jedynie funkcje ludyczne czy estetyczne. Baśniowość, jak dowodzi autorka, stała się w ostatnich dekadach sposobem podejmowania problematyki społeczno-kulturowej krytyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361834 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Etnologia i Antropologia Kulturowa / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1230-8595 ; nr 31)
Bibliografia, netografia na stronach 323-363. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM.
Streszczenie w języku angielskim.
"Bliscy nieznajomi" to historie politycznego angażowania turystów, wolontariatu, sponsoringu, wspierania lokalnej przedsiębiorczości, emancypacji kobiet i miłości w czasach turystyki. To opowieść o spotkaniach obcych sobie ludzi, do jakich dochodzi w nieformalnym sektorze turystycznym, i o możliwościach, które z nich wynikają; opowieść o wytwarzaniu bliskości i wzajemności. Zebrany materiał jest efektem badań etnograficznych zrealizowanych w dwóch popularnych miejscowościach turystycznych w Indiach, których mieszkańcy znajdują się w sytuacji podporządkowania. Wioska Hampi, położona na obszarze wpisanym na listę UNESCO, jest wysiedlana w imię ochrony materialnego dziedzictwa, podczas gdy Dharamsala to obóz uchodźców tybetańskich przekształcony w turystyczną atrakcję. Wbrew częstej krytyce turystyki do krajów tzw. globalnego Południa jako kontynuacji kolonialnych relacji władzy pracownicy i drobni przedsiębiorcy sektora postrzegają turystów jako sprzymierzeńców w walce politycznej oraz, na bardziej indywidualnym poziomie, jako szansę na poprawę sytuacji ekonomicznej i awans społeczny. Książka ukazuje zatem emancypacyjny potencjał turystyki w kontekście postkolonialnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350691 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 332)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka jest rezultatem zainteresowań i pasji zarówno badawczych, jak i dydaktycznych autorów tekstów. Jej celem jest ukazanie osiągnięć oraz kierunków badań nad Polonią i Polakami za granicą, a także doświadczeń kulturowo-tożsamościowych i edukacyjnych Polaków mieszkających poza granicami kraju. Poszczególne jej rozdziały wpisują się w nurt badań historycznych, pedagogiki porównawczej oraz badań o kulturze, a prezentowane teksty podejmują wielowątkowe, aktualne dla problematyki związanej z Polonią problemy umiejscawiając je w globalnych i lokalnych ramach społeczno-kulturowej rzeczywistości. W pracy wyodrębniono cztery części, spośród których trzy prezentują rozprawy ukazujące problematykę Polonii i Polaków za granicą w różnych jej odsłonach. Czwarta część natomiast przedstawia doświadczenia autorów, którzy mieszkając w różnych częściach świata, uczestniczą, a często sami są inicjatorami różnorodnych przedsięwzięć i aktywności podejmowanych tam przez Polaków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369687 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 314)
Bibliografia na stronach 389-421.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Problem tego, jak uczniowie ze specjalnymi potrzebami czują się w środowisku rówieśniczym, w szczególności w kontekście przemocy rówieśniczej, jest stosunkowo słabo rozpoznany empirycznie, szczególnie w naszym kraju. Jednocześnie wszystkie dostępne dane światowe wskazują, że zarówno wiktymizacja, jak i sprawstwo w tej grupie młodych ludzi uzyskują zwykle istotnie wyższe wskaźniki w zestawieniu z młodzieżą pełnosprawną. Autorka podjęła takie badanie, lokując klimat szkoły jako ważny czynnik wpływający na występowanie problemu przemocy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360657 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Etnografia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0209-2077 ; nr 15)
Streszczenie w języku angielskim.
Bibliografia na stronach 213-218.
Tytuł pracy uwzględnia dwa sposoby traktowania antropologii- filozoficzno - humanistyczny oraz wewnątrzantropologiczny. Rozważania w kolejnych rozdziałach oscylują zawsze pomiędzy spojrzeniem na antropologiczną teorię kultury z perspektywy wobec niej niejako zewnętrznej, a refleksją posługującą się argumentacją swoistą tylko dla niej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352247 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Romańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8187 ; nr 78)
(Słowa i Miejsca)
Współfinansowanie: Austriackie Forum Kultury (Warszawa)
Streszczenie w języku angielskim.
"Obok tego nieżyjącego olbrzyma nikt już nie może przejść obojętnie", pisała Elfride Jelinek trzy lata po śmierci Thomasa Bernharda.
Trzydzieści kolejnych lat potwierdziło tamte słowa, ale zmieniający się wciąż dookolny kontekst prowokuje do zapytywania o to, w jakiej mierze niepozostawiające obojętnymi "korekty Bernharda" domagają się od współczesnych kolejnych korekt. Zebrane w książce szkice układają się w wyraźne konfiguracje - uwydatniając egzystencjalistyczny, komparatystyczny, literaturoznawczy czy psychoanalityczny aspekt lektury - jednak miejsce szczególne przypada refleksji filozoficznej. Bernhard jawi się tutaj - w skali niezbyt często spotykanej w odnośnej literaturze przedmiotu - jako autor, który swoim literackim myśleniem daje wciąż do myślenia właśnie samemu myśleniu.
Książka - jedno z niewielu opracowań krytycznoliterackich na temat austriackiego autora w języku polskim - ukazuje się w przededniu dziewięćdziesięciolecia urodzin pisarza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366898 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Słownik limnologiczny / Adam Choiński, Rajmund Skowron. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022. - 172, [1] strona ; 24 cm.
(Geografia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; nr 105)
Bibliografia na stronach 169-[173].
Finansowanie: Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Instytut Geografii Fizycznej i Kształtowania Środowiska Przyrodniczego (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Słownik stanowi pionierską próbę objaśnienia terminów z zakresu limnologii fizycznej. Oprócz pojęć dotyczących stricte określeń związanych z jeziorami, uwzględniono także hasła z dziedzin pokrewnych. Zamieszczono szereg wzorów, wskaźników i danych tabelarycznych charakteryzujących wody jezior oraz nazwy przyrządów pomiarowych stosowanych do ich badań, a także kilkadziesiąt krótkich notek biograficznych badaczy jezior. Łącznie opracowano blisko 750 haseł, wykorzystując jako źródło danych ponad 100 publikacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. C 382373 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 334)
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronach 177-193. Indeks.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
"Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji" to książka, w której Czytelnik znajdzie inspiracje dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej opartej na dowodach naukowych. Oś rozważań stanowi Wieloczynnikowy Model Gotowości Sprawcy, który gotowość do resocjalizacji postrzega jako interakcję czynników wewnętrznych i zewnętrznych, co więcej traktuje je jako dynamiczne, a więc modyfikowalne elementy. Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na rolę owych czynników w procesie zwiększania gotowości do resocjalizacji sprawców przestępstw również poprzez przybliżenie trzech podejść, dzięki którym możliwe jest modyfikowanie czynników leżących po stronie sprawcy, programu i warunków, w jakich odbywa się proces resocjalizacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374991 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Romańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8187 ; nr 84)
Tytuł oryginału: "Le livre de la Cité des dames", 1405.
Bibliografia, netografia na stronach LXXIX-[LXXXIX]. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Przekład jednego z najważniejszych dziel Krystyny de Pizan (ok. 1364-ok. 1430), pierwszej francuskiej pisarki żyjącej dzięki swojemu pióru. Napisana w latach 1404-1407 "Księga o Mieście Pań" (Livre de la Cité des Dames) jest dziełem poświęconym obronie kobiet.
Aby dać odpór mizoginistycznym poglądom wysuwanym przez filozofów i moralistów, Krystyna de Pizan napisała księgę, w której centrum znajduje się budowa alegorycznego miasta, a podzielone na różne kategorie żywoty wyjątkowych kobiet układają się jak kamienie tej budowli. Dyskutując z postaciami alegorycznymi, trzema figurami kobiecymi - Panią Rozum, Panią Prawość i Panią Sprawiedliwość, autorka przedstawia argumenty wysuwane przeciwko kobietom, dzieli się swoimi wątpliwościami, daje wyraz swoim obawom, otrzymując jasne, poparte przykładami odpowiedzi swych uczonych przewodniczek, niepozostawiające wątpliwości co do tego, że kobiety, tak jak mężczyźni, są obdarzone cnotami, zdolne do pracy twórczej i dokonywania wielkich czynów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380156 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 328)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Książka wpisuje się w szeroki nurt badań i dyskusji nas zadaniami rozwojowymi i kryzysami życiowymi osób w wieku adolescencji. Bez wątpienia przejście z wieku dziecięcego do okresu dorosłości stanowi wyzwanie dla każdego nastolatka. Publikacja ma stanowić przyczynek do podjęcia zarówno teoretycznych rozważań, jak i praktycznych oddziaływań w tak współcześnie ważnym obszarze, jakim jest wspomaganie rozwoju młodzieży. Teksty zostały wzbogacone o opisy przypadków, które mają służyć zilustrowaniu poruszonych problemów. Treścią adolescencji są podejmowane przez młodych ludzi wybory – zależne od konkretnych kontekstów i przestrzeni, w jakich przebiega życie i rozwój poszczególnych osób – co zostało uwzględnione przez Autorki niniejszej pracy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366097 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziecko w sytuacjach stresowych / redakcja naukowa Małgorzata Cywińska. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020. - 271 stron : fotografie, ilustracje, portrety, tabele ; 25 cm.
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 330)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach. Spis treści także w języku angielskim.
Stres jest nieodłączną częścią naszego życia. W publikacji stres został odniesiony przede wszystkim do negatywnych emocji dziecięcych i wyzwalających je określonych sytuacji (obszarów). Monografia ukazuje problematykę w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródła stresu u dzieci. Autorzy tekstów ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w kontekście różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich obrazy dziecięcej rzeczywistości, przyjmujące niekiedy dramatyczny wymiar ich codzienności, czyniące niepowetowane straty w psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego dzieci, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367069 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 47)
Bibliografia na stronach 411-418. Indeks.
Finansowanie: Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk o Sztuce (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka przynosi syntezę problematyki metodologicznej historii sztuki jako dyscypliny, która w XX wieku za jedno ze swoich naczelnych zadań obrała metodyczne i obiektywne wyjaśnianie obrazów. Od czasu wyodrębnienia nauk humanistycznych w metodologii W. Diltheya najwybitniejsi historycy sztuki próbowali umocnić jej pozycję wśród tych nauk przez oparcie się na rygorach naukowego obiektywizmu i empiryzmu, ścisłości i poprawności, sprawdzalności i poznawczej pewności, których wzorzec wyznaczały nauki przyrodnicze. Czy i jak interpretacja może zbliżyć się do modelu eksplanacyjnego, w jaki sposób może spełnić rolę historycznego wyjaśnienia dzieł malarstwa? Jak należy ją umocować na pewnym gruncie faktów i na logice wnioskowań? Jaka metodyka badawcza może zapewnić prawidłowość wyjaśnień, sprawdzalność i prawdziwość wyników? Tego rodzaju metodologiczne kwestie wiązały namysł szeregu uczonych, a wśród nich szczególną rolę odegrał E. Gombrich, najpierw jako rzecznik zwrotu ikonologii w stronę Popperowskiego dedukcjonizmu, a następnie jako inspirator i punkt odniesienia dla kolejnej generacji badaczy, z których jedni podążali dalej drogą rygorów metodologii normatywnej, a inni szukali dla niej alternatyw lub rozwinęli metodologię narratywistyczną. Książka przedstawia istotne związki łączące metodologicznie zorientowaną historię sztuki nie tylko z różnymi koncepcjami metodologii ogólnej i filozofii nauki, lecz także z innym ważnym źródłem inspiracji, jakim były modele wnioskowań stosowane przez książkowych detektywów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379084 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 218)
Bibliogr. przy rozdz.
Streszcz. ang.
Opracowanie dotyka różnych kontekstów nauk o edukacji. Cechą zawartych w nim tekstów jest swoiste rozszerzenie pola poznawczego pedagogiki, która nie jest postrzegana tylko w odniesieniu do systemu szkolnego czy systemu kształcenia. Środowisko edukacyjne traktowane jest tu w znacznie szerszym kontekście – jako ważna część składowa życia społecznego. W tym ujęciu szeroko rozumiana szkoła nie jest jedyną instytucją powołaną do realizacji celów edukacyjnych. Wiele sfer życia społecznego – takich jak polityka, ekonomia, nowe technologie, massmedia, czy oddziaływania (wielo)kulturowe i popkulturowe, również – współrealizuje zadania edukacyjne. Autorzy przedstawiają działania edukacyjne podejmowane w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach. Symptomem zmian pojawiających się w myśleniu o kształceniu jest nie tylko rozszerzenie sfer oddziaływań edukacyjnych, ale także analiza procesów poznawczych w ujęciu interdyscyplinarnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335701 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej